16:30 Uhr
Logistics Objective Conflicts at Intermodal Terminals
Michaela Grafelmann | Hamburg University of Technology, Institute of Maritime Logistics
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Autor:innen:
Michaela Grafelmann | Hamburg University of Technology, Institute of Maritime Logistics
Volodymyr Alieksieiev | Hamburg University of Technology
Hermann Lödding | Hamburg University of Technology, Institute of Production Management and Technology
Carlos Jahn | Hamburg University of Technology, Institute of Maritime Logistics
Gantry cranes are essential working systems at intermodal terminals. Their operation faces conflicting logistical objectives, such as improving the throughput time of the loading units, increasing the handling output, or reducing the waiting times of vehicles. Possible methods for analysing such conflicting objectives are Logistic Operating Curves (LOC) and throughput diagrams, which have found application in production logistics and can be derived and verified using simulation. In this paper, a simulation model for intermodal terminals is proposed to parameterize characteristic LOC. The LOC are used to analyse the conflict between the target values of a high output rate and a low throughput time.
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17:00 Uhr
Generic Simulation Model for Less-Then-Truckload Terminals Based on Requirements of SMEs
Maximilian Mowe | Institut für Transportlogistik
Lasse Jurgeleit | Institut für Transportlogistik
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Autor:innen:
Maximilian Mowe | Institut für Transportlogistik
Lasse Jurgeleit | Institut für Transportlogistik
Maximilian Kiefer | TU Dortmund
Christin Schumacher | TU Dortmund
Uwe Clausen | Institut für Transportlogistik
Simulation can be used to plan and optimize less-than-truckload (LTL) terminals. To develop simulation models, specific expertise in this field is needed, which often requires high financial investments for acquisition of this knowledge. Due to limited financial resources, SMEs are often incapable to get to this expertise. The objective of the paper is to develop a generic model for LTL terminal planning that can be used without simulation expertise and that can be adapted to individual SME layouts. Therefore, based on focus group interviews with SMEs, a catalog of requirements is developed, including input variables and design criteria. Key performance indicators (KPIs) are defined to evaluate the results. A feasibility study for implementing a generic model based on the identified requirements is then performed. The implementation is done by modeling the I-layout of an LTL terminal.
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17:30 Uhr
Datenbeschaffung und -aufbereitung im Kontext einer Lkw-Shuttle-Simulation zwischen Produktionswerk und Logistikzentrum
Marec Kexel | AcuroSim GmbH
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Autor:innen:
Marec Kexel | AcuroSim GmbH
Walter Wincheringer | Hochschule Koblenz
Der vorliegende Text berichtet über die Datenbeschaffung und -aufbereitung bei einer Simulation zur Evaluierung eines geplanten Lkw-Shuttle-Betriebes von einem Produktionsbetrieb hin zu einem Logistikzentrum. Besondere Aspekte sind die Erarbeitung von Zeitintervallen für die Bereitstellung von Fertigware, welche mit dem Lkw zum Logistikzentrum transportiert werden muss. Darüber hinaus wird beschrieben, wie die Fahrzeit zwischen Produktionsbetrieb und Logistikzentrum mit verschiedenen Ansätzen ermittelt werden kann. Abschließend wird dargestellt, welche Auswirkungen eine genauere Betrachtung der zuvor genannten Aspekte ermöglichen, insbesondere mit Hinblick auf eine dynamischen Lkw Belegung sowie der Produktionsplanung im Produktionsbetrieb.
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